Zakup mieszkania, szczególnie jeśli jest to pierwsze mieszkanie wiąże się z dużą ilością emocji. W przypływie radości oraz euforii planowania wnętrz, oraz wybierania mebli łatwo zapomnieć o obowiązkowych formalnościach. Dlatego warto przygotować listę, na której znajdą się wszelkie czynności, jakich należy dopilnować podczas zakupu mieszkania. Przykładową listę przygotowaliśmy poniżej.

Sprawdź księgę wieczystą

Podstawową czynnością, jaką należy wykonać podczas zakupu mieszkania jest sprawdzenie ksiąg wieczystych. Jest to dokument, który określa stan prawny konkretnej nieruchomości. Informacje, jakie znajdują się w księdze wieczystej to adres nieruchomości, właściciel, powierzchnia, przeznaczenie i hipoteki. Aby sprawdzić zawartość księgi wieczystej, sprzedawca nieruchomości powinien podać jej numer. Informacje zawarte w księdze można sprawdzić również w Internecie. Dzięki temu dowiemy się, czy nieruchomość nie jest objęta egzekucją komorniczą lub nie ma obciążonej hipoteki. Jest to szczególnie istotne podczas zakupu mieszkania z rynku wtórnego.

Poproś sprzedającego o pełną dokumentację

Warto zadbać o to, aby obecny właściciel mieszkania miał pełne prawo do sprzedaży. Można to sprawdzić za pomocą tytułu prawnego nabycia.

Podstawowym dokumentem potwierdzającym własność jest notarialna umowa sprzedaży, umowa z deweloperem lub akt ustanowienia własności lokalu. Dodatkowo potwierdzić własność nieruchomości można poprzez notarialną umowę darowizny oraz notarialny akt, który potwierdza otrzymanie nieruchomości w spadku – mówi specjalista z Kancelarii Notarialnej z Bełchaqtowa.

Warto też upewnić się, że mieszkanie nie ma wpisanej służebności, nie jest kupione na współwłasność oraz nikt nie jest w nim zameldowany. Ważne jest, aby uzyskać informacje o stanie bieżących opłat, czyli czy należności za mieszkanie są uregulowane w spółdzielni mieszkaniowej. Jeżeli jesteśmy zdecydowani na zakup danej nieruchomości, warto sporządzić ze sprzedającym umowę przedwstępną, która może okazać się niezbędna w przypadku kredytowania.

Przeniesienie aktu własności

 

Dopilnowanie powyższych formalności jest niezbędne, aby w pełni i bez problemów cieszyć się własnym mieszkaniem. W interpretacji dokumentów, które dostarczy sprzedający mieszkanie może pomóc doświadczona kancelaria notarialna. Korzystając z usług notarialnych zyskujemy pewność, że zakupiona nieruchomość nie jest obciążona zobowiązaniem oraz transakcja kupna jest zgodna z prawem. Ostatnią z formalności, o której należy pamiętać jest przeniesienie własności mieszkania ze sprzedającego na kupującego. Odbywa się to poprzez sporządzenie aktu notarialnego przez uprawionego notariusza Gałkowską – Koźma np.w Bełchatowie.